mobile display advertising

Waarom mobile display advertising groter wordt dan SEA en SEO

Mobile is hot en Mobile Display Advertisement (MDA) is here to stay!

Search Engine Optimalisatie (SEO) en Search Engine Advertisement (SEA) zijn prachtige instrumenten, maar hebben hun beste tijd gehad en zullen moeten plaats maken voor Mobile Display Advertisement. Dit is een nieuwe, schaalbare, manier van adverteren die gaat zorgen voor een flinke aandachtsverschuiving bij zowel adverteerder als consument.

Ten eerste vinden adverteerders het steeds moeilijker om een positief rendement te halen uit SEA-campagnes. De kosten wegen niet op tegen de baten en het geheel is moeilijk schaalbaar. Dat wil zeggen; niet flexibel naar wensen aan te passen binnen een bepaald tijdsbestek. Ook het gebruik van SEO stuit op dergelijke beperkingen. Hoewel SEO nog altijd wordt beschouwd als een rendabele investering, is het specialistisch werk dat relatief veel tijd nodig voordat het z’n vruchten afwerpt. Typisch een long-tail-marketing-discipline. Mede hierdoor stuit ook SEO op budgettaire grenzen en bezwaren.

Snelle groei MDA

Met deze informatie in het achterhoofd, is het interessant om te zien welke kansen er liggen met nieuwe vormen van adverteren. De meest interessante optie is dan Mobile Display Advertising (MDA). Ondanks de vermeende complexiteit, heeft MDA al voor een duidelijke verschuiving gezorgd in het advertentielandschap. Immers: ’Mobile is hot’,dus ook adverteren op smartphones.

MDA is de snelst groeiende vorm van mobiel adverteren op dit moment. De verklaring hiervoor is de centrale rol die de smartphone speelt in ons dagelijks leven. Dit zorgt zonder meer voor een enorm potentieel aan advertentieruimte. Let wel: een ruimte die speciaal voor dat individu, op die plaats, op dat tijdstip, met speciale wensen gebruikt kan worden.

In een recente studie op het gebied van MDA, staat te lezen: ‘Mobiele display-advertenties in staat zijn om de naamsbekendheid en koopoverweging te vergroten onder de doelgroep. Als je als adverteerder de spontane naamsbekendheid wil verhogen, is het wel belangrijk dat consumenten jouw advertentie bewust opmerken. Daarnaast is het zo dat, als consumenten de banner opmerken, deze het sterkst de koopoverweging beïnvloedt.

Het is dus belangrijk dat de mobiele display-advertentie opgemerkt wordt door de consument. Met inhoud en vormgeving kun je ervoor zorgen dat de advertentie de aandacht trekt van deze consument. Hierbij moet natuurlijk altijd rekening gehouden worden met het feit dat de banner niet moet gaan irriteren.’

Ook fijn is dat MDA door nieuwe technologie gebruik kan maken van banners en campagnemateriaal dat precies de juiste boodschap aflevert bij de juiste persoon. Denk aan video-banners en  interactieve afbeeldingen. Het individu krijgt een kant-en-klaar pakketje dat alleen voor hem of haar bestemd is. Grotere efficiëntie, minder ‘waste’, meer waar voor je geld en dat is wat we willen.

De RTB-revolutie

Onder invloed van Real Time Bidding (RTB) is de advertentiemarkt radicaal open gebroken en gedemocratiseerd. De techniek is nieuw en complex, maar het principe is simpel. Aan de ene kant staan de websites met potentiële advertentieruimte, aan de andere kant adverteerders met mogelijk geschikte advertenties. In het midden bevindt zich het virtuele RTB-platform. Dit fungeert als een soort veiling waar vraag en aanbod bij elkaar komen en er een prijs wordt afgesproken.

De gebruiker (smartphone) levert informatie van en over de betreffende browser. Op basis van de vraag ‘Wat kan ik het best in mijn beschikbare advertentieruimte plaatsen?’ levert de adverteerderde een passende advertentie. Het RTB-mechanisme regelt vervolgens de laagste prijs. Dit alles gebeurt in minder dan eentiende seconde.

Het interessante van advertentieruimte op een smartphone is dat deze is gekoppeld aan een persoon. Er zijn dus legio mogelijkheden om een individu te benaderen en duizenden scenario’s over hoe en wanneer je dat het beste kunt doen. De adverteerder betaalt dus eigenlijk alleen voor de momenten dat de boodschap ook daadwerkelijk bij de juiste persoon is aangekomen.

Het massale gebruik van de smartphone op diverse locaties en de hoge mate van betrokkenheid bieden unieke mogelijkheden voor praktisch iedere adverteerder. Dus waarom zou je nog geld uitgeven aan een moeilijke SEO- of SEA-campagne? Mobile is hot, so is Mobile Display Advertisement. And it is here to stay!

 bron: adformatie.nl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *