Waarom Google AMP de wereld van adverteerders op zijn kop gaat zetten

Google AMP gaat veel betekenen voor adverteerders, niet alleen journalisten.

Google AMP is van start gegaan en ik denk dat dit veel gaat betekenen voor adverteerders, niet alleen journalisten. Google AMP is een manier om artikelen sneller te laten verschijnen op mobieltjes, zodat je niet meer ellenlang hoeft te wachten als je op iets klikt dat je interessant vindt. Dit moet zorgen – net als Facebook Instant Articles – dat het aantal afhakers drastisch afneemt en het lezen van artikelen sterk toeneemt.

Impact op advertenties
Binnen AMP worden aparte regels opgesteld over de opmaak van advertenties, die niet vertragend mogen werken.

Het leuke aan de snelle mobiele pagina’s van Google is dat ze – in tegenstelling tot Facebook dat alleen nog email captures toestaat – echt meedenken met adverteerders. Zo biedt Google niet alleen de mogelijkheid om al je advertenties op AMP te zetten en zelf het geld in je zak te houden. Ook je paywall kan er op. Dit houdt in dat je dus niet artikelen altijd gratis hoeft weg te geven, maar ook op dit gedistribueerde platform een teller kunt zetten.

Waar ik als adverteerder – mijn vak is abonnees werven en behouden – van droom is dat de landingspagina ook in het snelle AMP wordt gezet. Want alleen een snelle advertentie tonen is niet genoeg. Nadat je geklikt hebt, moet ook de shop zelf als een bliksemschicht downloaden.

Trage advertenties
Er is hier ook risico. Kliks op een inhoudelijk artikel leiden tot supersnel lezen en een goede klantervaring. Maar een klik op een advertentie leidt nog steeds tot een trage externe link. Als marketeers zullen we dus moeten nadenken om onze landingspagina´s en shops op meerdere platforms te ontwikkelen. Ook retailers gaan snellere en simpelere shops bouwen die binnen de verschillende, gedistribueerde netwerken bestaan zoals Instant Articles en Google AMP. Ook de connecties van die shops met de moedersystemen zal sneller moeten. Misschien door eerst de transactie te laten plaatsvinden en pas later te verifiëren. Net als journalisten, voorspel ik, krijgen wij adverteerders er een hoop werk bij met al die distributed platforms. Want je moet niet alleen al je advertenties aan de platformen aanpassen, in plaats van één uniform web. Je moet je hele customer journey sneller maken en aanpassen aan het platform. Want de regel blijft dat de behoefte van de lezer dominant is. En daar waar de lezer is, daar zullen ook de adverteerders zijn.

Ontwikkelingen in targeting
Bij Google waren er nog meer ontwikkelingen deze week. Ze hebben nu een herkensleutel gemaakt in apps, waardoor appgebruikers gevolgd kunnen worden over verschillende platformen. Vanaf nu kun je dus je appgebruikers targetten via Google als ze op een computer werken. App en web komen eindelijk bij elkaar.

Afgelopen week was er nog veel meer nieuws over targeting voor adverteerders. We staan nog maar aan het begin van de datarevolutie in advertentieland.

Videology
Op televisie kondigde AT&T internet-achtige, targeting bètatesten aan, samen met het bedrijf Videology. Ze gebruiken gedetailleerde demografische informatie over wat je kijkt, om vervolgens via hun 24 miljoen settop-boxen verschillende advertenties te sturen naar specifieke doelgroepen.

Ik schreef vorige week al dat ClearChannel in de Verenigde Staten tegenwoordig bijhoudt wie er langs zijn billboards rijdt door mobiele telefoons te volgen. Ook een bushokje kan scherper targetten.

Online staat de wereld helemaal niet stil. Pinterest heeft zijn opties voor targeting ook flink uitgebreid. Je kunt emailadressen uploaden en look-a-likes van jouw huidige klanten bereiken. Ook is het mogelijk huidige klanten uit te sluiten van je campagnes en zo geld – en ergernis bij je klant – te besparen. Het aantal interesses waarop adverteerders kunnen inzetten, is bij Pinterest gegroeid van 30 naar 420. De adverteerder krijgt steeds meer keus.

Ik ga eindigen met een gewaagde voorspelling. Alleen wie goede targeting heeft, is in mijn ogen een lang leven beschoren.

Bron: adformatie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *