Google-imac

Nieuwe strategieën door het verdwijnen van de ‘gemiddelde positie’ uit Google Ads

Na 29 september 2019 is de gemiddelde positie niet meer beschikbaar in je Google Ads omgeving. In het artikel van Ryan Peerkhan op Emerce wordt uitgelegd waarom Google deze beslissing maakt, wat de impact is voor jou als adverteerder en wat de beste alternatieven zijn.

Google stelt dat beheerders van Google Ads-campagnes de ‘gemiddelde positie’ niet relevant genoeg vinden waardoor ze hebben besloten de metric niet meer laten verschijnen. De ‘gemiddelde positie’ geeft namelijk niet hoe hoog je staat in de zoekresultatenpagina van Google, maar een gemiddelde van alle posities. Een nadeel van ‘gemiddelde posities’, zoals die van Ad Rank, is dat het te weinig zegt; een adverteerder kan een gemiddelde positie van 1.0 hebben, maar nog steeds soms onderaan de pagina zijn vertoond.

Dit wordt nog meer duidelijk door onderstaand voorbeeld:

  • Vertoning op positie 1 + Vertoning op positie 5 + Geen vertoning = Gemiddelde positie 3
  • Vertoning op positie 3 + Vertoning op positie 3 + Vertoning op positie 3 = Gemiddelde positie 3

In beide voorbeelden is de gemiddelde positie 3, maar zoals je ziet liggen de daadwerkelijke posities ver uit elkaar. Daarin schuilt het probleem van gemiddelden: als je met één bil in een bak ijs zit, en met de andere op een kokende plaat, dan kun je zeggen dat je gemiddeld goed zit, maar slim is anders. Toch vond er nog veel geautomatiseerd bieden via biedregels op gemiddelde posities plaats. Want, ondanks de nadelen, waren er ook voordelen. In de nieuwe situatie probeert Google de nadelen te verkleinen, door de mogelijkheden en signalen waar je op kunt sturen, te vergroten.

Vervangende metrics vereisen nieuwe strategie

De posities binnen de zoekresultaten van Google zijn na het verdwijnen van de ‘gemiddelde positie’ als volgt ingericht. ‘Absolute top’ is boven de niet betaalde organische resultaten en boven alle andere adverteerders. ‘Top’ is boven de organische resultaten. Dat klinkt dus top, alhoewel ze de lagere posities een beetje meer lijken te verdoezelen en vooral aanmoedigen om voor de top te gaan.

Mocht je nog altijd op de gemiddelde positie strategie zitten, is het de hoogste tijd om nu in beweging te komen. Dit zijn de 4 strategieen die je kunt toepassen:

  • Biedstrategie 1 – Automatische regels die sturen naar een top – en absolute top – impression share
  • Biedstrategie 2 – Automatische regels die sturen naar een CPA/ROAS en top impression share
  • Biedstrategie 3 – Doel-CPA of Doel-ROAS (smart-bidding)
  • Biedstrategie 4 – Doelvertoningspercentage

Lees hier het complete artikel

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *