TikTok

‘Steeds meer 16+ Instagrammers gebruiken TikTok’

TikTok, de social media app die in 2017 werd uitgebracht, waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden, stijgt in populairiteit. “De grootste groei zie je onder de 16+’ers”, zegt Tim van der Wiel van GoSpooky.

Eerder deze week lanceerde Van der Wiels bureau een campagne voor HEMA op TikTok. Tot nu toe zijn zij één van de weinige bedrijven die het ‘nieuwe’ sociale medium inzetten. “De rest kent het niet, omdat ze denken dat het niks voor hun is en het daarom niet gebruiken, of zich er niet voor interesseren.”

Dat TikTok met name door 16+’ers wordt gebruikt komt met name omdat de app voor veel volwassenen betrekkelijk onbekend is. Een zekere groep weet dat het de nieuwe vorm van Musical.ly is, maar is het zicht op de muziekapp verder verloren. Dat betekent echter niet, dat de gebruikers verdwenen zijn. Een deel van de groep die nog geen 13 jaar oud was, verloor destijds om juridische redenen zijn account. Maar die zijn nu wel oud genoeg om hun oude liefde weer op te pakken.

Van der Wiel: “Eerst ging het alleen om muziek en dansen, maar tegenwoordig draait het ook om grappige video’s, lifehacks en chat. TikTok is bezig met een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar. Ik reken met gemiddeld 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.”

Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. “Veel van wat viraal gaat, begint daar en gaat dan door naar de grote media als SnapChat en Instagram Stories.”

Lees hier het complete artikel

 

Kalender

10 tools die je als socialmedia-marketeer kunt gebruiken

Als socialmedia-marketeer kan Mylène Bouwman (bijna) niet meer zonder het gebruik van tools die je helpen met het inplannen van updates. Dit doe je om bijvoorbeeld vooruit te kunnen werken, tijd te kunnen besparen of de perfecte timing kunt kiezen.

Het gebruik van deze tools helpen je ook om consistent berichten te blijven plaatsen, want dit kan er nogal snel bij in kan schieten, in de waan van de dag. In het uitgebreide artikel op frankwatching.com zocht ze uit welke tools er zijn, zodat je het zelf kunt bepalen welke je het beste kunt gebruiken.

Hieronder het overzicht van de tools die ze beschrijft:

1. Via de socialmediakanalen zelf
2. Hootsuite
3. Tailwind
4. Later
5. Buffer
6. Coosto
7. Sprout Social
8. SEMrush
9. Sendible
10. OBI4wan

 

Welke tool moet je kiezen? Ga bij jezelf na welke accounts je in wil zetten, hoe vaak je wil posten en welke features je belangrijk vindt. Dan kun je een gedegen keuze maken op basis van prijs versus mogelijkheden.

Lees hier het complete artikel

Instagrammer

Instameet organiseren? Dit moet je weten!

Een instameet of emptymeet is een ontmoeting en/of wandeling voor Instagrammers met een passie voor fotografie. Vaak hebben deze Instagrammers een bovengemiddeld aantal volgers en worden zij beschouwd als zogenaamde Influencers. Bij het organiseren van een Instameet nodigen organisaties hen uit op plekken waar je normaal gesproken niet komt of mag komen. In het geval van een museum kan dit ook buiten openingstijden zijn, waardoor de groep alle tijd en ruimte heeft om een unieke foto te schieten.

Het organiseren van een Instameet is bij uitstek geschikt voor organisaties die bezig zijn met beeld. Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van zo’n Instameet. Madieke Buijtenweg van New Sales Company gaf antwoord op deze vragen: “Bij het organiseren van een Instameet komen een aantal belangrijke aspecten kijken. Zo is de groep Instagrammers die je uitnodigt voor een Instameet natuurlijk bepalend voor de doelgroep die je gaat bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar hoeveel volgers een Instagrammer heeft, maar ook naar de band met zijn/haar volgers, zoals engagement en interactie.”

Lees hier het complete artikel

influencer - word abstract in vintage letterpress wood type printing blocks

Het effect van influencers op consumenten in Groot-Brittanië.

Influencer marketing is een fenomeen dat zich in de laatste paar jaar sterk heeft ontwikkeld tot een zeer effectieve manier van adverteren. Dit blijkt uit een onderzoek van Affilinet, beschreven door Marketingtechnews.
In dit onderzoek is Groot-Brittanie onder de loep genomen. Er is door middel van een steekproef gekeken naar de invloed van influencers op het koopgedrag van consumenten.

Marketingtechnews geeft weer hoe vaak er wordt gekeken naar influencers, hoeveel er gemiddeld wordt besteed en welk soort producten het meest worden aangeschaft.

In hoeverre influencer marketing zich zal gaan uitbreiden moet nog blijken.
Feit is dat het een interessante manier is om bepaalde doelgroepen op een frisse en nieuwe manier effectief te bereiken.

Lees hier het hele artikel…

Trefwoorden: Influencer marketing, adverteren, onderzoek, steekproef, koopgedrag, consumenten, doelgroepen.

Bron: Colm Hebblethwaite, Marketingtechnews.net

BANGKOK,THAILAND - June 28,2016: Hand holding Apple iPhone6s and pressing following button on Instagram application on the screen with laptop background. Instagram is a photo-sharing app for smartphones.

Inzet van Instagram door bedrijven

In juli telde Nederland 15 miljoen bedrijven met een Instagram account. Dit is opgelopen tot maar liefst 25 miljoen in december. Dit blijkt uit een onderzoek, uitgelicht door Emerce.
Ondanks het feit dat Instagram nog door vele bedrijven als irrelevant wordt gezien, blijkt uit deze cijfers toch het tegendeel.

Door de vele gebruikers is het voor adverteerders en bedrijven zeer aantrekkelijk om dit communicatiemiddel in te schakelen.

Lees hier meer …

Trefwoorden: Instagram, bedrijven, adverteerders

Bron: Redactie Emerce, Emerce

d3830608a977d34a553f429966d7c4dd2ce08e23

‘Adverteerders verleggen aandacht naar Instagram’

Adverteerders doen de laatste tijd vaker een beroep op Instagram dan op Twitter voor hun campagnes. Dat blijkt uit onderzoek van Comcast-dochter Strata.

Strata ondervroeg 83 advertentiebureaus welke sociale platforms hun klanten prefereerden. 63 procent antwoordde Instagram, 56 procent noemde Twitter. Overigens blijft Facebook de onbetwiste markleider. Het platform werd door 96 procent genoemd.
Lees meer…

Die Anwendungen (Apps) des sozialen Netzwerkes Facebook (l.) und des Fotodienstes Instagram werden am Donnerstag (12.04.12) in Berlin auf dem Bildschirm eines Smartphones vom Typ iPhone angezeigt. Kurz vor seinem geplanten Boersengang hat Facebook einen Ueberraschungscoup gelandet und den Fotodienst Instagram gekauft. Eine Milliarde Dollar (mehr als 760 Millionen Euro) blaetterte das soziale Netzwerk fuer das kleine Unternehmen mit gerade mal einem Dutzend Mitarbeiter hin - eine stolze Summe fuer ein Start-up-Unternehmen. Doch die groesste Uebernahme in seiner Unternehmensgeschichte duerfte Facebook aus der Portokasse bezahlen. Schliesslich bereitet es sich auf einen gigantischen Boersengang in wenigen Wochen vor und strebt eine Bewertung von 100 Milliarden Dollar an.
Foto: Timur Emek/dapd

Facebook of Instagram: waar kun je beter adverteren? [case]

Het gebruik van Instagram stijgt dagelijks en inmiddels zien ook steeds meer bedrijven de mogelijkheden van het populaire netwerk. Sinds 30 september 2015 kunnen bedrijven in Nederland ook adverteren op Instagram. Als je redelijk fanatiek gebruikmaakt van Instagram, heb je ongetwijfeld al verschillende advertenties gezien. Zelf blijf ik me verbazen over de advertenties die ik voorbij zie komen. Ik zie met geen mogelijkheid waarom ik getarget word op posts over beleggen, hardcore-feesten of het aanschaffen van een hoverboard.
Lees meer…

instagram-app-ios-iphone-mobile-photos-100643645-large

Instagram, de bron voor earned content

Hoe kom ik aan goede content? Content die authentiek is en niet aanvoelt als stockfotografie? Het is een uitdaging waar veel marketeers en merken momenteel mee worstelen. Tegelijkertijd plaatsen consumenten naar verluidt 20.000 nieuwe foto’s per seconde op Instagram. En steeds vaker wordt daarbij gelinkt aan merken. Een waardevolle bron, als je het goed weet in te zetten tenminste.

Lees meer…

contact_button-instagram

Instagram test contactknop voor bedrijven

Instagram is een nieuwe contactknop aan het testen. Als je op die knop klikt, kun je een e-mail sturen of de locatie zien op Google Maps. Het bedrijf wil op die manier Instagram nog interessanter maken voor bedrijven en adverteerders. Lees meer…