Kalender

10 tools die je als socialmedia-marketeer kunt gebruiken

Als socialmedia-marketeer kan Mylène Bouwman (bijna) niet meer zonder het gebruik van tools die je helpen met het inplannen van updates. Dit doe je om bijvoorbeeld vooruit te kunnen werken, tijd te kunnen besparen of de perfecte timing kunt kiezen.

Het gebruik van deze tools helpen je ook om consistent berichten te blijven plaatsen, want dit kan er nogal snel bij in kan schieten, in de waan van de dag. In het uitgebreide artikel op frankwatching.com zocht ze uit welke tools er zijn, zodat je het zelf kunt bepalen welke je het beste kunt gebruiken.

Hieronder het overzicht van de tools die ze beschrijft:

1. Via de socialmediakanalen zelf
2. Hootsuite
3. Tailwind
4. Later
5. Buffer
6. Coosto
7. Sprout Social
8. SEMrush
9. Sendible
10. OBI4wan

 

Welke tool moet je kiezen? Ga bij jezelf na welke accounts je in wil zetten, hoe vaak je wil posten en welke features je belangrijk vindt. Dan kun je een gedegen keuze maken op basis van prijs versus mogelijkheden.

Lees hier het complete artikel

influencer - word abstract in vintage letterpress wood type printing blocks

Het effect van influencers op consumenten in Groot-Brittanië.

Influencer marketing is een fenomeen dat zich in de laatste paar jaar sterk heeft ontwikkeld tot een zeer effectieve manier van adverteren. Dit blijkt uit een onderzoek van Affilinet, beschreven door Marketingtechnews.
In dit onderzoek is Groot-Brittanie onder de loep genomen. Er is door middel van een steekproef gekeken naar de invloed van influencers op het koopgedrag van consumenten.

Marketingtechnews geeft weer hoe vaak er wordt gekeken naar influencers, hoeveel er gemiddeld wordt besteed en welk soort producten het meest worden aangeschaft.

In hoeverre influencer marketing zich zal gaan uitbreiden moet nog blijken.
Feit is dat het een interessante manier is om bepaalde doelgroepen op een frisse en nieuwe manier effectief te bereiken.

Lees hier het hele artikel…

Trefwoorden: Influencer marketing, adverteren, onderzoek, steekproef, koopgedrag, consumenten, doelgroepen.

Bron: Colm Hebblethwaite, Marketingtechnews.net

marketplace+

Facebook versus Marktplaats en Funda: Marketplace

Disruptie door entree Facebook in advertentieland

Facebook is op zoek naar meer waarde voor de gebruikers. Waar we stiekem wachten op de battle tussen LinkedIn en Facebook als het gaat om vacatures, zien we nu snel de Facebook Marketplace worden uitgerold en we kunnen dus ook de battle Facebook versus Marktplaats tegemoetzien.

Facebook Marketplace houdt in dat gebruikers gemakkelijk advertenties kunnen plaatsen in een separate omgeving (zonder hiervoor een aparte app te hoeven downloaden) en hiermee veel potentiële kopers in hun lokale gemeenschap kunnen bereiken. Als zoeker kun je de advertenties zowel in de app als op desktop  bekijken. De charme ervan is dat je enerzijds toch al op Facebook zit, en het dus geen moeite is om door te schakelen, anderzijds heeft Marktplaats in Nederland wel een uitermate dominante positie. Dat heeft Ebay ook ondervonden toen ze Marktplaats wilden verdringen, wat niet gelukt is. Dus overname was de enige optie. En zelfs tot op het niveau dat Ebay in Nederland nog steeds niet veel voorstelt.

De Marketplace van Facebook heeft een sterke regionale én sociale component waarbij je dus advertenties uit je netwerk (direct of tweedelijns) sneller zult zien dan die van vreemden. En er zijn gewoon categorieën, die echter nu logischerwijs nog maar beperkt gevuld zijn.

Facebook versus Marktplaats en Funda

Wat gaat dit betekenen voor de business modellen van de giganten Marktplaats (goed voor miljoenen views per dag met dito inkomsten) en voor de monopolist Funda, die tot op de dag van vandaag particulieren niet toestaat te adverteren op haar dominante platform? Waar trouwens ook niet alle makelaars blij mee zijn.

Facebook heeft een idiote penetratie in Nederland, daar kan Funda alleen maar van dromen. Maar kan Facebook het aantrekkelijk genoeg maken (prijs is een issue bij Marktplaats en particulieren kunnen niets op Funda) om advertenties te plaatsen? En hoe gaan zij het business model uitrollen, in de scheiding tussen particuliere advertenties en bedrijfsmatig/gesponsorde versies? Als je nu iets wilt verkopen dan zou ik snel Facebook opzoeken, nu val je nog op.

Volume is key

Ervaring uit het verleden leert, dat als je gebruikers frustreert door hetzij toegangsbeperkingen, hetzij gebruiksissues of prijsproblemen en er presenteert zich een goed alternatief, dat de overstap snel gemaakt is. Bij de meeste startups lukt het niet, amper of laat om volume te krijgen. Dat probleem kan Facebook niet hebben, dus hun slagingskans is vanaf de start al veel hoger. Maar ook Facebook kan zich verslikken; het oude V&D adagio “wij zijn alles voor iedereen” werkt niet meer. Dus ook Facebook moet uitkijken met het fragmenteren van de functies en aandacht, een overstap is snel gemaakt.

Wat betekent dit door bedrijven? Nu nog niet veel. We hebben er zelf een advertentie opgezet voor één van onze trainingen, uit principe, maar ik verwacht daar niet veel van. Het is een C-to-C platform vooralsnog. Dat is de kracht en als je dat weghaalt dan loop je snel het risico de hoofddoelgroep van je te vervreemden.

Maar de Peer to Peer gedachte van nu sluit wel goed aan bij dit verhaal. Alles waar nu een intermediair tussen zit (huizen/bedrijven/auto’s wellicht) kan op een andere manier worden ingedeeld. Ik denk dat in Amsterdam er wat mensen met de billen bij elkaar zitten om te zien hoe dit gaat lopen. Er zijn al veel voorbeelden van bedrijven die lang hebben gedacht dat ze onaantastbaar waren totdat iemand daar niet in geloofde en ze inpakte. To be continued.

Bron: Stefan Schuyleman, GetBright

prettysocial +

FUNKE Digital koopt een belang in prettysocial media

De FUNKE MEDIENGRUPPE, het op 2 na grootste uitgeversbedrijf in Duitsland, actief in 8 Europese landen, zet zijn expansie in de digitale sector voort en heeft een aandelenbelang van 25,1% genomen in prettysocial media. Prettysocial is een internationale aanbieder van content marketing campagnes die worden geleverd in de sociale kanalen van dagbladen, tijdschriften en andere premium publicaties. Het bedrijf heeft in korte tijd meer dan 1.500 titels kunnen koppelen aan zijn product- en distributieportfolio via het eigen technologieplatform Native Avenue, zo wordt een nieuw, doelgericht communicatiekanaal geopend voor merkhouders met relevante gebruikers van de respectievelijke publicaties. Lees meer…

online reclame advertentie

Facebook en Google alleenheerser in online reclame

Op de advertentiemarkt worden de groten groter en de kleintjes kleiner. Gewone mediabedrijven, uitgeverijen en internetplatforms missen de slag bij het binnenhalen van online advertentie-inkomsten. Het leeuwendeel van alle nieuw verdiende knaken in de online reclame gaat naar de internetgiganten Google en Facebook. Lees meer…

wat-is-facebook-live-emerce-570x350

Wat is Facebook Live? En hoe zet ik het zakelijk in?

Facebook Live is de live streaming video functionaliteit van Facebook. Iedereen met een iPhone of Android smartphone, tablet of een Windows, Mac of Linux computer kan live video uitzenden via Facebook Live.

Het is geen geheim dat Facebook zwaar inzet op video. Sinds een paar jaar zien we dat bewegend beeld duidelijk beter scoort in de newsfeed dan foto’s en tekst. In 2015 begon Facebook onder de naam ‘Mentions’ met wat nu Facebook Liveheet. In eerste instantie was het alleen beschikbaar voor beroemdheden.
Lees meer…

Die Anwendungen (Apps) des sozialen Netzwerkes Facebook (l.) und des Fotodienstes Instagram werden am Donnerstag (12.04.12) in Berlin auf dem Bildschirm eines Smartphones vom Typ iPhone angezeigt. Kurz vor seinem geplanten Boersengang hat Facebook einen Ueberraschungscoup gelandet und den Fotodienst Instagram gekauft. Eine Milliarde Dollar (mehr als 760 Millionen Euro) blaetterte das soziale Netzwerk fuer das kleine Unternehmen mit gerade mal einem Dutzend Mitarbeiter hin - eine stolze Summe fuer ein Start-up-Unternehmen. Doch die groesste Uebernahme in seiner Unternehmensgeschichte duerfte Facebook aus der Portokasse bezahlen. Schliesslich bereitet es sich auf einen gigantischen Boersengang in wenigen Wochen vor und strebt eine Bewertung von 100 Milliarden Dollar an.
Foto: Timur Emek/dapd

Facebook of Instagram: waar kun je beter adverteren? [case]

Het gebruik van Instagram stijgt dagelijks en inmiddels zien ook steeds meer bedrijven de mogelijkheden van het populaire netwerk. Sinds 30 september 2015 kunnen bedrijven in Nederland ook adverteren op Instagram. Als je redelijk fanatiek gebruikmaakt van Instagram, heb je ongetwijfeld al verschillende advertenties gezien. Zelf blijf ik me verbazen over de advertenties die ik voorbij zie komen. Ik zie met geen mogelijkheid waarom ik getarget word op posts over beleggen, hardcore-feesten of het aanschaffen van een hoverboard.
Lees meer…

25808-thumb

Facebook stopt met Notify nieuwsapp

Facebook heeft zijn Notify nieuwsapp al na enkele maanden uit de roulatie gehaald. Onderdelen worden overgeheveld naar andere producten.

Notify werd in november gelanceerd met zo’n zeventig deelnemende uitgevers. Gebruikers kregen via de app een nieuwsoverzicht te zien. Maar de belangstelling viel dik tegen.

Facebook wil Notify nu vooral verwerken in Messenger.
Het is overigens al de zoveelste Facebook app die niet aanslaat. Eerder verdwenen fotodeelapp Facebook Camera en Snapchat kloon Slingshot.

Bron: Emerce