TikTok

‘Steeds meer 16+ Instagrammers gebruiken TikTok’

TikTok, de social media app die in 2017 werd uitgebracht, waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden, stijgt in populairiteit. “De grootste groei zie je onder de 16+’ers”, zegt Tim van der Wiel van GoSpooky.

Eerder deze week lanceerde Van der Wiels bureau een campagne voor HEMA op TikTok. Tot nu toe zijn zij één van de weinige bedrijven die het ‘nieuwe’ sociale medium inzetten. “De rest kent het niet, omdat ze denken dat het niks voor hun is en het daarom niet gebruiken, of zich er niet voor interesseren.”

Dat TikTok met name door 16+’ers wordt gebruikt komt met name omdat de app voor veel volwassenen betrekkelijk onbekend is. Een zekere groep weet dat het de nieuwe vorm van Musical.ly is, maar is het zicht op de muziekapp verder verloren. Dat betekent echter niet, dat de gebruikers verdwenen zijn. Een deel van de groep die nog geen 13 jaar oud was, verloor destijds om juridische redenen zijn account. Maar die zijn nu wel oud genoeg om hun oude liefde weer op te pakken.

Van der Wiel: “Eerst ging het alleen om muziek en dansen, maar tegenwoordig draait het ook om grappige video’s, lifehacks en chat. TikTok is bezig met een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar. Ik reken met gemiddeld 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.”

Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. “Veel van wat viraal gaat, begint daar en gaat dan door naar de grote media als SnapChat en Instagram Stories.”

Lees hier het complete artikel

 

Video adverteren

Meer dan een derde van de marketingprofessionals besteedt videoproductie uit.

Meer dan een derde (37 procent) van de marketingprofessionals besteedt het merendeel van videoproductie uit. Dit blijkt uit de Online Video Monitor, een onderzoek onder ruim 300 respondenten, dat ieder jaar wordt gehouden door SAMR, in opdracht van QuadiaMet name voor de opname en montage van producties maken marketeers gebruik van een videospecialist. Slechts respectievelijk 22 procent en 24 procent voert dit geheel zelfstandig uit. 

Uit het onderzoek blijkt dat tijd, moeilijkheidsfactor en kosten de meeste gehoorde bezwaren zijn tegen de inzet van online video. Maar liefst 53 procent van de respondenten die geen video inzetten ziet de benodigde tijd als belemmering, wat een flinke stijging is ten opzichte van 2018 (toen dit percentage nog 44 procent was). Voor nog eens 41 procent zijn de kosten een drempel om video’s te produceren, 38 procent vindt video te ingewikkeld.

groei

“Ondanks dat tijd en kosten een belangrijke rol spelen bij het maken van keuzes over het produceren van online video, zien we dat het gestaag in populariteit groeit sinds de start van de Online Video Monitor in 2015′, ‘ertelt Nico Verspaget, directeur van Quadia. Inmiddels geeft 88 procent van de marketeers aan weleens online video in te zetten.

Verspaget vervolgt: “De jarenlange, aanhoudende groei van online video lijkt dus nu op een punt te zijn gekomen waarop de beschikbare skills de grootste beperkende factor zijn. Marketeers willen wel meer video in zetten, maar hebben de tijd of de expertise niet. Het huidige tijdgebrek lijkt op twee manieren te worden opgelost: het inhuren van expertise of investeren in een eigen (in-house) studio en video-specialisten. Of die trend ook daadwerkelijk doorzet, dat zullen we zien in de resultaten van volgend jaar.’

Lees hier het complete artikel

Google-imac

Nieuwe strategieën door het verdwijnen van de ‘gemiddelde positie’ uit Google Ads

Na 29 september 2019 is de gemiddelde positie niet meer beschikbaar in je Google Ads omgeving. In het artikel van Ryan Peerkhan op Emerce wordt uitgelegd waarom Google deze beslissing maakt, wat de impact is voor jou als adverteerder en wat de beste alternatieven zijn.

Google stelt dat beheerders van Google Ads-campagnes de ‘gemiddelde positie’ niet relevant genoeg vinden waardoor ze hebben besloten de metric niet meer laten verschijnen. De ‘gemiddelde positie’ geeft namelijk niet hoe hoog je staat in de zoekresultatenpagina van Google, maar een gemiddelde van alle posities. Een nadeel van ‘gemiddelde posities’, zoals die van Ad Rank, is dat het te weinig zegt; een adverteerder kan een gemiddelde positie van 1.0 hebben, maar nog steeds soms onderaan de pagina zijn vertoond.

Dit wordt nog meer duidelijk door onderstaand voorbeeld:

  • Vertoning op positie 1 + Vertoning op positie 5 + Geen vertoning = Gemiddelde positie 3
  • Vertoning op positie 3 + Vertoning op positie 3 + Vertoning op positie 3 = Gemiddelde positie 3

In beide voorbeelden is de gemiddelde positie 3, maar zoals je ziet liggen de daadwerkelijke posities ver uit elkaar. Daarin schuilt het probleem van gemiddelden: als je met één bil in een bak ijs zit, en met de andere op een kokende plaat, dan kun je zeggen dat je gemiddeld goed zit, maar slim is anders. Toch vond er nog veel geautomatiseerd bieden via biedregels op gemiddelde posities plaats. Want, ondanks de nadelen, waren er ook voordelen. In de nieuwe situatie probeert Google de nadelen te verkleinen, door de mogelijkheden en signalen waar je op kunt sturen, te vergroten.

Vervangende metrics vereisen nieuwe strategie

De posities binnen de zoekresultaten van Google zijn na het verdwijnen van de ‘gemiddelde positie’ als volgt ingericht. ‘Absolute top’ is boven de niet betaalde organische resultaten en boven alle andere adverteerders. ‘Top’ is boven de organische resultaten. Dat klinkt dus top, alhoewel ze de lagere posities een beetje meer lijken te verdoezelen en vooral aanmoedigen om voor de top te gaan.

Mocht je nog altijd op de gemiddelde positie strategie zitten, is het de hoogste tijd om nu in beweging te komen. Dit zijn de 4 strategieen die je kunt toepassen:

  • Biedstrategie 1 – Automatische regels die sturen naar een top – en absolute top – impression share
  • Biedstrategie 2 – Automatische regels die sturen naar een CPA/ROAS en top impression share
  • Biedstrategie 3 – Doel-CPA of Doel-ROAS (smart-bidding)
  • Biedstrategie 4 – Doelvertoningspercentage

Lees hier het complete artikel

 

 

Kalender

10 tools die je als socialmedia-marketeer kunt gebruiken

Als socialmedia-marketeer kan Mylène Bouwman (bijna) niet meer zonder het gebruik van tools die je helpen met het inplannen van updates. Dit doe je om bijvoorbeeld vooruit te kunnen werken, tijd te kunnen besparen of de perfecte timing kunt kiezen.

Het gebruik van deze tools helpen je ook om consistent berichten te blijven plaatsen, want dit kan er nogal snel bij in kan schieten, in de waan van de dag. In het uitgebreide artikel op frankwatching.com zocht ze uit welke tools er zijn, zodat je het zelf kunt bepalen welke je het beste kunt gebruiken.

Hieronder het overzicht van de tools die ze beschrijft:

1. Via de socialmediakanalen zelf
2. Hootsuite
3. Tailwind
4. Later
5. Buffer
6. Coosto
7. Sprout Social
8. SEMrush
9. Sendible
10. OBI4wan

 

Welke tool moet je kiezen? Ga bij jezelf na welke accounts je in wil zetten, hoe vaak je wil posten en welke features je belangrijk vindt. Dan kun je een gedegen keuze maken op basis van prijs versus mogelijkheden.

Lees hier het complete artikel

Instagrammer

Instameet organiseren? Dit moet je weten!

Een instameet of emptymeet is een ontmoeting en/of wandeling voor Instagrammers met een passie voor fotografie. Vaak hebben deze Instagrammers een bovengemiddeld aantal volgers en worden zij beschouwd als zogenaamde Influencers. Bij het organiseren van een Instameet nodigen organisaties hen uit op plekken waar je normaal gesproken niet komt of mag komen. In het geval van een museum kan dit ook buiten openingstijden zijn, waardoor de groep alle tijd en ruimte heeft om een unieke foto te schieten.

Het organiseren van een Instameet is bij uitstek geschikt voor organisaties die bezig zijn met beeld. Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van zo’n Instameet. Madieke Buijtenweg van New Sales Company gaf antwoord op deze vragen: “Bij het organiseren van een Instameet komen een aantal belangrijke aspecten kijken. Zo is de groep Instagrammers die je uitnodigt voor een Instameet natuurlijk bepalend voor de doelgroep die je gaat bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar hoeveel volgers een Instagrammer heeft, maar ook naar de band met zijn/haar volgers, zoals engagement en interactie.”

Lees hier het complete artikel

Holiday

Deze Nederlandse reisorganisaties scoren het best met SEO

Het doel van SEO is natuurlijk het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Een betere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Youtube betekent meer bezoekers, wat weer leidt tot meer leads of zelfs uiteindelijk verkopen.

Volgens nieuw onderzoek van OAK, dat van 85 reisbedrijven in Nederland de data van juni 2019 vergeleek met data van twee jaar ervoor, zijn Holidayguru, Bebsy en Vakantiediscounter de snelstgroeiende online reisorganisaties in Nederland.

Hiervoor is niet gekeken naar de reisbedrijven met de meeste omzet of grootste bezoekersaantallen, maar naar degenen met de meeste organische bezoekersaantallen. Oftewel, bezoekers die zonder het klikken op een betaalde advertentie op een website terecht zijn gekomen. Oak meent dat dit de bedrijven zijn die veel effort in hun (digital) marketing lijken te hebben gestopt.

De winnende speler op het gebied van organisch verkeer is Holidayguru.nl, met een toename van 2111% (!) ten opzichte van twee jaar geleden. Ook Bebsy en Vakantiediscounter zien een sterke groei.

Lees hier het complete onderzoek

influencer - word abstract in vintage letterpress wood type printing blocks

Het effect van influencers op consumenten in Groot-Brittanië.

Influencer marketing is een fenomeen dat zich in de laatste paar jaar sterk heeft ontwikkeld tot een zeer effectieve manier van adverteren. Dit blijkt uit een onderzoek van Affilinet, beschreven door Marketingtechnews.
In dit onderzoek is Groot-Brittanie onder de loep genomen. Er is door middel van een steekproef gekeken naar de invloed van influencers op het koopgedrag van consumenten.

Marketingtechnews geeft weer hoe vaak er wordt gekeken naar influencers, hoeveel er gemiddeld wordt besteed en welk soort producten het meest worden aangeschaft.

In hoeverre influencer marketing zich zal gaan uitbreiden moet nog blijken.
Feit is dat het een interessante manier is om bepaalde doelgroepen op een frisse en nieuwe manier effectief te bereiken.

Lees hier het hele artikel…

Trefwoorden: Influencer marketing, adverteren, onderzoek, steekproef, koopgedrag, consumenten, doelgroepen.

Bron: Colm Hebblethwaite, Marketingtechnews.net

BANGKOK,THAILAND - June 28,2016: Hand holding Apple iPhone6s and pressing following button on Instagram application on the screen with laptop background. Instagram is a photo-sharing app for smartphones.

Inzet van Instagram door bedrijven

In juli telde Nederland 15 miljoen bedrijven met een Instagram account. Dit is opgelopen tot maar liefst 25 miljoen in december. Dit blijkt uit een onderzoek, uitgelicht door Emerce.
Ondanks het feit dat Instagram nog door vele bedrijven als irrelevant wordt gezien, blijkt uit deze cijfers toch het tegendeel.

Door de vele gebruikers is het voor adverteerders en bedrijven zeer aantrekkelijk om dit communicatiemiddel in te schakelen.

Lees hier meer …

Trefwoorden: Instagram, bedrijven, adverteerders

Bron: Redactie Emerce, Emerce

marketplace+

Facebook versus Marktplaats en Funda: Marketplace

Disruptie door entree Facebook in advertentieland

Facebook is op zoek naar meer waarde voor de gebruikers. Waar we stiekem wachten op de battle tussen LinkedIn en Facebook als het gaat om vacatures, zien we nu snel de Facebook Marketplace worden uitgerold en we kunnen dus ook de battle Facebook versus Marktplaats tegemoetzien.

Facebook Marketplace houdt in dat gebruikers gemakkelijk advertenties kunnen plaatsen in een separate omgeving (zonder hiervoor een aparte app te hoeven downloaden) en hiermee veel potentiële kopers in hun lokale gemeenschap kunnen bereiken. Als zoeker kun je de advertenties zowel in de app als op desktop  bekijken. De charme ervan is dat je enerzijds toch al op Facebook zit, en het dus geen moeite is om door te schakelen, anderzijds heeft Marktplaats in Nederland wel een uitermate dominante positie. Dat heeft Ebay ook ondervonden toen ze Marktplaats wilden verdringen, wat niet gelukt is. Dus overname was de enige optie. En zelfs tot op het niveau dat Ebay in Nederland nog steeds niet veel voorstelt.

De Marketplace van Facebook heeft een sterke regionale én sociale component waarbij je dus advertenties uit je netwerk (direct of tweedelijns) sneller zult zien dan die van vreemden. En er zijn gewoon categorieën, die echter nu logischerwijs nog maar beperkt gevuld zijn.

Facebook versus Marktplaats en Funda

Wat gaat dit betekenen voor de business modellen van de giganten Marktplaats (goed voor miljoenen views per dag met dito inkomsten) en voor de monopolist Funda, die tot op de dag van vandaag particulieren niet toestaat te adverteren op haar dominante platform? Waar trouwens ook niet alle makelaars blij mee zijn.

Facebook heeft een idiote penetratie in Nederland, daar kan Funda alleen maar van dromen. Maar kan Facebook het aantrekkelijk genoeg maken (prijs is een issue bij Marktplaats en particulieren kunnen niets op Funda) om advertenties te plaatsen? En hoe gaan zij het business model uitrollen, in de scheiding tussen particuliere advertenties en bedrijfsmatig/gesponsorde versies? Als je nu iets wilt verkopen dan zou ik snel Facebook opzoeken, nu val je nog op.

Volume is key

Ervaring uit het verleden leert, dat als je gebruikers frustreert door hetzij toegangsbeperkingen, hetzij gebruiksissues of prijsproblemen en er presenteert zich een goed alternatief, dat de overstap snel gemaakt is. Bij de meeste startups lukt het niet, amper of laat om volume te krijgen. Dat probleem kan Facebook niet hebben, dus hun slagingskans is vanaf de start al veel hoger. Maar ook Facebook kan zich verslikken; het oude V&D adagio “wij zijn alles voor iedereen” werkt niet meer. Dus ook Facebook moet uitkijken met het fragmenteren van de functies en aandacht, een overstap is snel gemaakt.

Wat betekent dit door bedrijven? Nu nog niet veel. We hebben er zelf een advertentie opgezet voor één van onze trainingen, uit principe, maar ik verwacht daar niet veel van. Het is een C-to-C platform vooralsnog. Dat is de kracht en als je dat weghaalt dan loop je snel het risico de hoofddoelgroep van je te vervreemden.

Maar de Peer to Peer gedachte van nu sluit wel goed aan bij dit verhaal. Alles waar nu een intermediair tussen zit (huizen/bedrijven/auto’s wellicht) kan op een andere manier worden ingedeeld. Ik denk dat in Amsterdam er wat mensen met de billen bij elkaar zitten om te zien hoe dit gaat lopen. Er zijn al veel voorbeelden van bedrijven die lang hebben gedacht dat ze onaantastbaar waren totdat iemand daar niet in geloofde en ze inpakte. To be continued.

Bron: Stefan Schuyleman, GetBright

Offline adverteren +

Hoe krijgt Breda meer Duitsers over de vloer?

BREDA – Hoe krijgt de stad meer Duitse toeristen over de vloer, wil de PvdA-fractie van burgemeester en wethouders weten. En doet Breda voldoende om de Duitsers binnen te halen? Bijvoorbeeld met een welkomstbord aan de A16. B en W: ,,De opdracht is uit om Brabant toeristisch te promoten op de Duitse markt.” Lees meer…