social-lg

Het Jaar van Snapchat

Een bedrijf dat volgend jaar zeker de aandacht op zich gaat vestigen is Snap Inc, voorheen Snapchat. De voorgenomen beursgang wordt de grootste sinds Alibaba en volgens hardnekkige geruchten komt er zelfs een Benelux kantoor.

Snap Inc is een eigenwijs bedrijf. CEO Evan Spiegel wees een megabod van Facebook enkele jaren terug hooghartig af. Het bedrijf is niet gevestigd in Silicon Valley, maar in filmstad Los Angeles. Wat wellicht verklaart waarom Disney content voor Snap gaat maken.

Snap Inc hoopt met de beursgang volgend jaar 4 miljard dollar op te halen. Op papier is Snap Inc zo’n 25 miljard dollar waard, al wordt de potentie van het bedrijf volgens experts danig overschat. Per slot van rekening heeft het bedrijf weinig meer dan een app waarop content kort kan worden gedeeld voordat het verdwijnt en zijn de gebruikers overwegend jongeren. Die nieuwe trends snel omarmen, maar ook weer even snel loslaten.

Het netwerk heeft ruim 200 maandelijkse actieve gebruikers, en 100 miljoen dagelijkse gebruikers die ook echt heel actief zijn: ze sturen 400 miljoen snaps.

Maar Snap Inc heeft moeite om met het concept geld te verdienen. Wel heeft het bedrijf duidelijke ambities om advertentiegeld binnen te halen. Zo nam het onlangs adtechbedrijf Flite over.

Een blik op de vacaturesite van Snap, verraadt dat het bedrijf enorm hard groeit. Onlangs lanceerde Snap ook zijn eerste hardwareproduct, een bril met camera die aan het sociale netwerk is gekoppeld. Door op de rand van de bril te tikken, kun je tien seconden lang een video met een kijkhoek van 115 graden opnemen. En daar blijft het volgens Business Insider niet bij. Snap heeft gekeken naar drones (gesprekken met het bedrijf Lily Robotics) en augmented reality.

Het toont ook de wankele positie aan van Snap. Een app die heel veel door jongeren wordt gebruikt kan interessant zijn voor adverteerders, aan de andere kant is Snapchat allang niet uniek meer.

Sommigen menen dat de opvolger al in de startblokken staat. Snow is een regelrechte Snapchat kloon, maar razend populair in Azië. Een voor de hand liggende verklaring voor de populariteit aldaar is dat Snapchat in China verboden is. Het grote bedrijf achter Snow is Naver Corporation, bekend van Line.

Buiten Snow is met name Instagram een gevaar voor Snap. Met Instagram Stories, gelanceerd in augustus, werd Instagram schaamteloos gekopieerd. Bij Facebook-dochter Instagram maakten ze daar ook geen geheim van: alle egards gaan naar Snapchat. CEO Kevin Systrom tegen TechCrunch: ‘Dit gaat niet over wie wat heeft uitgevonden. Dit gaat over een formaat waar je je eigen draai aan geeft. Facebook ontwikkelde de tijdlijn, en LinkedIn deed dat ook.’

Snap Inc profiteert nu nog van de hype, maar de tijd zal leren of het de hooggespannen verwachtingen echt waar kan maken. Wellicht komt de eerste ontnuchtering al als Snap Inc komend jaar voorafgaand aan de beursgang inzicht zal moeten geven in zijn financiële positie.

Zesde deel uit een serie over de belangrijkste (online) gebeurtenissen van 2016.

 bron: emerce.nl

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *