DMexco 2019 Nathalie

DMEXCO 2019: Spotify, Instagram en Google

Een reisverslag van Nathalie Hagenstein van New Sales Company, over wat ze heeft meegemaakt bij het bezoeken van de grootste online marketing beurs van Europa DMexco, waar mensen uit de mediawereld, zowel technisch, creatief als commercieel verzamelen zich om kennis op te snuiven….

Op een mooie, ietwat frisse woensdagochtend, stroomt de Koelnmesse, één van de grootste beurshallen van Europa, vol met media “monkeys”. Iedereen uit het ‘mediawereldje’ kent deze beurs. Als bureau hoor je er bijna niet meer bij als je hier niet bent geweest en als leverancier of ‘kanaal’ al helemaal niet. New Sales Company was hier ook, tussen de grote vissen als Google, Instagram, Facebook en Snapchat om online kennis bij te spijkeren. Mijn enige doel is om met deze kennis klanten nog beter te adviseren over mediastrategie & mediakanalen. Wat zijn de nieuwste trends? Met welke kanalen behaal je welke doelstellingen? En zijn er nieuwe features op gebied van online advertising?

Op dinsdagmiddag reden wij van New Sales Company en ons influencer label ‘prettysocial media’, die overigens ook een stand had op DMEXCO, naar Keulen. Deze avond draaide voornamelijk om netwerken (oftewel borrelen en gezelligheid!). Wij sloten aan bij de borrel van IAB Nederland en praatten onder andere met een aantal ontzettend leuke dames van TALPA, TMG en de heren van OMS (online radio).

De volgende dag (ook wel de belangrijkste beursdag – woensdag) vroeg uit de veren om alle seminars & ‘talks’ waar ik mijn agenda mee had gevuld, bij te wonen.

Customer journey
Zo startte ik de dag met een seminar over de ‘customer journey’. Dit was voor mij eigenlijk meer een bevestiging van dat wij bij New Sales Company de klant op de juiste manier begeleiden. Ook niet onbelangrijk. Het draaide veelal om de mooi gezegde ‘touchpoints’ (door mijn collega ook wel ‘Online Yoga’ genoemd) die je moet creëren met je doelgroep. Uit onderzoek is gebleken dat men tussen de 5-12 contactmomenten, oftewel ‘touchpoints’ nodig heeft om over te gaan tot conversie, dus met diverse kanalen, die bij jouw doelgroep passen, zorg je dat je zo snel mogelijk, op de juiste manier, bij dat conversiemoment komt. Deze touchpoints vinden zowel online als offline plaats.

Spotify advertising
Heel belangrijk voor mij was de seminar die door Spotify werd gegeven. De seminar genaamd ‘Hear this: Spotify brings Audio to life with a 3D Sound Experience’ ging over de nieuwe mogelijkheden omtrent Spotify advertising. Waar voorheen alleen getarget kon worden op geslacht, leeftijd en geografie, kan nu alweer veel meer. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op playlist of op genre. Zo zag ik al helemaal voor mij dat ik tijdens het luisteren van mijn ‘Mellow Morning’ afspeellijst, een reclame van Douwe Egberts of Starbucks te horen kreeg. Want believe me: in de ochtend heb ik koffie nodig 😉. Mochten Douwe Egberts of Starbucks nog op zoek zijn naar een marketing mediabureau…. I’m available!

Het leuke aan kennis opdoen tijdens de Spotify seminar is dat ik dit direct kan doorvertalen naar campagnes van mijn klanten. DEEN Supermarkten heeft nu een heel coole spot draaien met de nieuwe pay-off ‘Dat is lekker thuiskomen’, maar ook verschillende musea waar ik voor werk, als o.a. Afrika Museum zet dit in om haar doelgroep te bereiken. De toekomst is audio. Zeker gepersonaliseerde audio, waarbij je jouw spot aanpast op de diverse doelgroepen, op de dag van de week, of bijvoorbeeld op het klimaat. Alles kan!

Lees hier het complete artikel

 

Instagrammer

Instameet organiseren? Dit moet je weten!

Een instameet of emptymeet is een ontmoeting en/of wandeling voor Instagrammers met een passie voor fotografie. Vaak hebben deze Instagrammers een bovengemiddeld aantal volgers en worden zij beschouwd als zogenaamde Influencers. Bij het organiseren van een Instameet nodigen organisaties hen uit op plekken waar je normaal gesproken niet komt of mag komen. In het geval van een museum kan dit ook buiten openingstijden zijn, waardoor de groep alle tijd en ruimte heeft om een unieke foto te schieten.

Het organiseren van een Instameet is bij uitstek geschikt voor organisaties die bezig zijn met beeld. Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van zo’n Instameet. Madieke Buijtenweg van New Sales Company gaf antwoord op deze vragen: “Bij het organiseren van een Instameet komen een aantal belangrijke aspecten kijken. Zo is de groep Instagrammers die je uitnodigt voor een Instameet natuurlijk bepalend voor de doelgroep die je gaat bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar hoeveel volgers een Instagrammer heeft, maar ook naar de band met zijn/haar volgers, zoals engagement en interactie.”

Lees hier het complete artikel

block-chain+

Blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?

Een van de meest recente technologische innovaties is blockchain. Sommigen spreken zelfs over een blockchainrevolutie. Wat is het eigenlijk en wat kun je ermee als marketeer? Wat kan de technologie voor je organisatie en businessmodel betekenen? Voor het Platform Innovatie in Marketing (PIM)-evenement over blockchain waren we te gast bij Copernica in Amsterdam. De Nederlandsche Bank, Deloitte en de Rabobank namen ons mee in de gloednieuwe wereld van blockchain. Lees meer…

marketplace+

Facebook versus Marktplaats en Funda: Marketplace

Disruptie door entree Facebook in advertentieland

Facebook is op zoek naar meer waarde voor de gebruikers. Waar we stiekem wachten op de battle tussen LinkedIn en Facebook als het gaat om vacatures, zien we nu snel de Facebook Marketplace worden uitgerold en we kunnen dus ook de battle Facebook versus Marktplaats tegemoetzien.

Facebook Marketplace houdt in dat gebruikers gemakkelijk advertenties kunnen plaatsen in een separate omgeving (zonder hiervoor een aparte app te hoeven downloaden) en hiermee veel potentiële kopers in hun lokale gemeenschap kunnen bereiken. Als zoeker kun je de advertenties zowel in de app als op desktop  bekijken. De charme ervan is dat je enerzijds toch al op Facebook zit, en het dus geen moeite is om door te schakelen, anderzijds heeft Marktplaats in Nederland wel een uitermate dominante positie. Dat heeft Ebay ook ondervonden toen ze Marktplaats wilden verdringen, wat niet gelukt is. Dus overname was de enige optie. En zelfs tot op het niveau dat Ebay in Nederland nog steeds niet veel voorstelt.

De Marketplace van Facebook heeft een sterke regionale én sociale component waarbij je dus advertenties uit je netwerk (direct of tweedelijns) sneller zult zien dan die van vreemden. En er zijn gewoon categorieën, die echter nu logischerwijs nog maar beperkt gevuld zijn.

Facebook versus Marktplaats en Funda

Wat gaat dit betekenen voor de business modellen van de giganten Marktplaats (goed voor miljoenen views per dag met dito inkomsten) en voor de monopolist Funda, die tot op de dag van vandaag particulieren niet toestaat te adverteren op haar dominante platform? Waar trouwens ook niet alle makelaars blij mee zijn.

Facebook heeft een idiote penetratie in Nederland, daar kan Funda alleen maar van dromen. Maar kan Facebook het aantrekkelijk genoeg maken (prijs is een issue bij Marktplaats en particulieren kunnen niets op Funda) om advertenties te plaatsen? En hoe gaan zij het business model uitrollen, in de scheiding tussen particuliere advertenties en bedrijfsmatig/gesponsorde versies? Als je nu iets wilt verkopen dan zou ik snel Facebook opzoeken, nu val je nog op.

Volume is key

Ervaring uit het verleden leert, dat als je gebruikers frustreert door hetzij toegangsbeperkingen, hetzij gebruiksissues of prijsproblemen en er presenteert zich een goed alternatief, dat de overstap snel gemaakt is. Bij de meeste startups lukt het niet, amper of laat om volume te krijgen. Dat probleem kan Facebook niet hebben, dus hun slagingskans is vanaf de start al veel hoger. Maar ook Facebook kan zich verslikken; het oude V&D adagio “wij zijn alles voor iedereen” werkt niet meer. Dus ook Facebook moet uitkijken met het fragmenteren van de functies en aandacht, een overstap is snel gemaakt.

Wat betekent dit door bedrijven? Nu nog niet veel. We hebben er zelf een advertentie opgezet voor één van onze trainingen, uit principe, maar ik verwacht daar niet veel van. Het is een C-to-C platform vooralsnog. Dat is de kracht en als je dat weghaalt dan loop je snel het risico de hoofddoelgroep van je te vervreemden.

Maar de Peer to Peer gedachte van nu sluit wel goed aan bij dit verhaal. Alles waar nu een intermediair tussen zit (huizen/bedrijven/auto’s wellicht) kan op een andere manier worden ingedeeld. Ik denk dat in Amsterdam er wat mensen met de billen bij elkaar zitten om te zien hoe dit gaat lopen. Er zijn al veel voorbeelden van bedrijven die lang hebben gedacht dat ze onaantastbaar waren totdat iemand daar niet in geloofde en ze inpakte. To be continued.

Bron: Stefan Schuyleman, GetBright

XS4ALL

Waarom XS4ALL grotendeels afstapte van programmatic en terugkeerde naar de basis

Na de sterke groei van programmatic trading, zwelt nu het tegengeluid aan.

Het automatisch verhandelen van onlineadvertentieruimte, ofwel ‘programmatic trading’, groeit als kool. Vorig jaar werd er in Nederland voor 225 miljoen euro op deze manier ingekocht, een groei met 20 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. En alles wijst erop dat dit jaar eenzelfde beeld zal geven.

Lees meer…

MKB 2

De laatste webshoptrends voor MKB-webshops. Zo overleef je in 2017!

Webshops krijgen het steeds moeilijker. De concurrentie is moordend en door alle technologische ontwikkelingen en groeiende kennis van de consument moet je meer en meer meegaan met het harde spel dat er wordt gespeeld. Hoe kun je als MKB’er opboksen tegen de internetreuzen en de consument optimaal blijven bedienen? Wij zien alle ontwikkelingen juist als een kans en geven je in dit artikel de vier belangrijkste webshoptrends van 2017.

Lees meer…

InfluencerMarketing 3

Influencer marketing anno 2017

 

Voor de lezer die nog niet bekend is met influencer marketing; deze discipline is een onderdeel van social media marketing waarbij je zorgt dat jouw merk of product onder de aandacht komt bij je doelgroep via influencers. Influencers zijn personen die online veel invloed hebben op een grote groep mensen. Dit dankzij (onder andere) een groot aantal volgers. Echter leent niet ieder merk of product zich uit voor influencer marketing. Zo zijn producten voor in de bouw minder slim om aan te prijzen via een influencer, dan bijvoorbeeld beautyproducten. Het werkt met name voor consumentengoederen gericht op beauty, mode, reizen, wonen, food, gadgets en lifestyle. Maar vergis je niet! Er zijn altijd uitzonderingen voor bepaalde merken en producten die niet onder één van deze branches vallen.

Lees meer…

crowd-1

Deze meerwaarde biedt user generated content

De populariteit van user generated content is de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Voor bedrijven een goede wijze om de relatie met klanten aan te halen. Maar de content is zeker inzetbaar voor de promotie van het merk. Waarom zou je hier als organisatie op inspelen en wat levert het anderen op?

 

Lees meer…

51883997_m

Waarom mensen adblockers plaatsen

Waar de oude media vooral veel mensen te vroeg bereiken, doen de nieuwe media dat te laat.

Door Martin de Munnik, Neurensics

‘Ik geloof niet in reclame, ik koop alleen bekende merken’, riep mijn vader nog eens gekscherend, maar niet zonder een grond van waarheid. Als je  aan mensen vraagt hoe ze bekend zijn geraakt met een product of merk, dan eindigt reclame al meer dan 40 jaar consequent in de onderste regionen van de opsomming.
Lees meer…